Zrozumienie różnicy pomiędzy CMYK-iem a RGB to fundament fundamentów kariery w projektowaniu graficznym. CMYK i RGB to nazwy dwóch przestrzeni barwnych pochodzące od tworzących je składowych:

CMYK – Cyan, Magenta, Yellow, Black
RGB – Red, Green Blue

W dużym skrócie: w przestrzeni RGB pracują monitory, skanery, aparaty fotograficzne, a urządzenia drukujące w CMYK.

Przypomnij sobie czasy podstawówki i lekcję plastyki, temat: barwy podstawowe. Na tej lekcji dowiedziałeś się, że praktycznie każdy kolor można uzyskać mieszając ze sobą w odpowiednich proporcjach właśnie jedną z trzech podstawowych barw. O barwach podstawowych czytaj tutaj: barwy podstawowe.

Kluczem do zrozumienia powyższego jest słowo „mieszając”. Co najmniej nierozsądnym byłoby produkowanie monitorów czy drukarek, w których uzyskanie dowolnego odcienia dowolnego koloru wymagałoby oddzielnej farby czy oddzielnego piksela. Dlatego wykorzystujemy zjawisko mieszania barw, by – przy monitorach, skanerach, aparatach – uzyskać kolory dzięki mieszaniu RGB, a przy urządzeniach drukujących – dzięki mieszaniu CMYK.

No dobrze, dlaczego więc nie stosować jednej przestrzeni zarówno do wyświetlaczy, jak i do drukarek? Zerknij na ilustrację mieszania RGB – gdzie na niej znajduje się kolor czarny? Tam, gdzie „nie ma żadnej barwy” – czyli czarny tekst drukowałby się zupełnie bez farby :). Dlatego mądrzy ludzie wymyślili, by barwami podstawowymi w druku były barwy powstałe ze zmieszania RGB – czyli właśnie Cyan, Magenta i Yellow – zobacz lewe koło na tej stronie.

Kolor czarny w modelu CMY teoretycznie uzyskuje się ze zmieszania CMY w pełnym natężeniu (teoretycznie, w praktyce wychodzi kolor buro-brudny), w praktyce jednak, by uniknąć błędów pasowania (pisałem o tym wcześniej) oraz by ograniczyć koszty, do CMY dodano czwarty kolor – czarną farbę. Jeśli więc drukujemy książkę, wystarczy naświetlić tylko płyty z czarnym kolorem.


Polecam Ci książkę Adobe InDesign CC/CC PL. Projektowanie multimediów i publikacji do druku


Do tej pory wszystko wydaje się oczywiste, jest jednak jeden problem: przestrzenie RGB i CMYK nie są identyczne. W dużym uproszczeniu: nie wszystko, co wyświetli monitor RGB, drukarka CMYK będzie w stanie wydrukować. Różnicę pomiędzy przestrzeniami CMYK i RGB przedstawia poniższa ilustracja.

Porównanie cmyk rgb

Wynika z niej, że zdjęcie soczyście czerwonych pomidorów widziane na monitorze (RGB) nie będzie już tak soczyste w druku CMYK. Podobnie będzie z soczystymi liśćmi czy niebem.

Stąd właśnie bierze się sporo rozczarowań klientów, którzy odbierając wydrukowany nakład, oczekują żarówiastych kolorów, które widzieli na monitorze, a których w druku po prostu nie da się osiągnąć! Otwórz poniższy obraz w Photoshopie i zmień tryb kolorów na CMYK.

delicious red tomatoes on a table

Uzyskasz symulację tego, co wyjdzie z drukarni (jest to oczywiście symulacja, gdyż monitor w dalszym ciągu pracuje w RGB, tylko Photoshop jest taki sprytny, że umie przeliczyć RGB na CMYK i efekt wyświetlić na monitorze RGB). Wbrew pozorom komwersję RGB na CMYK nie są takie proste, dowodem niech będzie fakt, że największy konkurent Photoshopa, bezpłatny GIMP, CMYK-a nie ma (przynajmniej nie miał gdy ja się nim bawiłem – jeśli to nieaktualne, proszę o korektę).

Do ostatniego akapitu należy dodać ważną informację: dokumenty CMYK trzeba otwierać w programie umiejącym tę przestrzeń obsłużyć. Otwórz zdjęcie CMYK w podglądzie Windows XP a się zdziwisz 🙂

Podsumowując:

  • monitor wyświetlający obraz RGB nie jest punktem odniesienia dla drukarza
  • monitor wyświetlający obraz CMYK może dać nam mniej lub bardziej zbliżoną symulację tego, co wyjdzie z drukarni (zależy od monitora, kalibracji itp. – dobry monitor jest w stanie bardzo wiernie oddać barwy)
  • punktem odniesienia dla drukarza jest proof kolorystyczny, czyli wydrukowana na specjalnym sprzęcie odbitka próbna, z symulacją wybranego podłoża