Częstym problemem, jaki mają projektanci, jest wybór czcionki, której powinni użyć w danym projekcie. Warto poznać kilka uniwersalnych sposobów na szybki dobór odpowiedniego kroju.

Font

 

Aby pomóc w tym temacie, najpierw muszę poinformować was o 2 rzeczach:

1. „Czcionka” to słowo odnoszące się do ołowianego odlewu czcionek używanych dawno, dawno temu w drukarniach. Teraz nie używa się już czcionek, tylko „fontów”, które są komputerowym, matematycznym zapisem „krojów pisma”.

2. Fontów się nie „dostaje”, „przesyła”, „ściąga” – fonty to programy komputerowe, które się… kupuje! Oczywiście, tak jak programy komputerowe, zdarzają się i fonty bezpłatne, natomiast znakomita większość porządnych fontów jest płatna.

Tyle wymądrzania – do rzeczy. Jak dobrać font odpowiedni do naszego projektu?

1. Staraj się unikać zbyt dużej liczby różnych krojów w jednym projekcie. Zwykle wystarczą 2 rodziny.
2. Unikaj wielokrotnych wyróżnień, np. pogrubienie i podkreślenie jednocześnie są o wiele mniej czytelne niż samo pogrubienie bądź samo podkreślenie
3. Jeśli masz do złożenia dłuższy tekst – użyj kroju szeryfowego, dwuelementowego. Powszechnie uważa się, że takie kroje są łatwiejsze w czytaniu przy dłuższych partiach tekstu. Kroje jednoelementowe, bezszeryfowe, stosuj raczej w niewielkich fragmentach, tytulariach itp.
4. Unikaj jak ognia kroju Comic Sans. Dlaczego? Porcja argumentów przeciwko Comic Sans.
5. Jeśli masz do złożenia dłuższą publikację, polecam lekturę strony „Nie tylko Times”.