Częstym problemem, jaki mają projektanci, jest wybór czcionki, której powinni użyć w danym projekcie. Warto poznać kilka uniwersalnych sposobów na szybki dobór odpowiedniego kroju.
Aby pomóc w tym temacie, najpierw muszę poinformować was o 2 rzeczach:
1. „Czcionka” to słowo odnoszące się do ołowianego odlewu czcionek używanych dawno, dawno temu w drukarniach. Teraz nie używa się już czcionek, tylko „fontów”, które są komputerowym, matematycznym zapisem „krojów pisma”.
2. Fontów się nie „dostaje”, „przesyła”, „ściąga” – fonty to programy komputerowe, które się… kupuje! Oczywiście, tak jak programy komputerowe, zdarzają się i fonty bezpłatne, natomiast znakomita większość porządnych fontów jest płatna.
Tyle wymądrzania – do rzeczy. Jak dobrać font odpowiedni do naszego projektu?
1. Staraj się unikać zbyt dużej liczby różnych krojów w jednym projekcie. Zwykle wystarczą 2 rodziny.
2. Unikaj wielokrotnych wyróżnień, np. pogrubienie i podkreślenie jednocześnie są o wiele mniej czytelne niż samo pogrubienie bądź samo podkreślenie
3. Jeśli masz do złożenia dłuższy tekst – użyj kroju szeryfowego, dwuelementowego. Powszechnie uważa się, że takie kroje są łatwiejsze w czytaniu przy dłuższych partiach tekstu. Kroje jednoelementowe, bezszeryfowe, stosuj raczej w niewielkich fragmentach, tytulariach itp.
4. Unikaj jak ognia kroju Comic Sans. Dlaczego? Porcja argumentów przeciwko Comic Sans.
5. Jeśli masz do złożenia dłuższą publikację, polecam lekturę strony „Nie tylko Times”.
Comments are closed.